Ponice
zarys dziejów miejscowo¶ci
Ponice s ±
czê¶ci±
gminy Rabka Zdrój
w powiecie nowotarskim i województwie
ma³opolskim.
Wcinaj±
siê
one g³êbok±
i d³ug±
na oko³o
7 km dolin±
w pólnocno - zachodni±
czê¶æ
pasma Gorców.
Osi±
miejscowo¶ci
jest rzeka Poniczanka, która ma swoje ¼ród³a
na polanie pod Starymi Wierchami ( 983 m.n.p.m.). W
dziewiêciokilometrowym
biegu rzeka zbiera po drodze obustronne potoki, z których
najwiêkszym
jest Rdzawka i wpada ostatecznie do Raby jako jej prawy
dop³yw.
Ponice przylegaj±
od pó³nocy
do Rabki Zdrój,
od wschodu szczyty Maciejowej ( 815 m.n.p.m.),
Wierchowej ( 940 m.n.p.m.) i Jaworzyny Ponickiej ( 995
m.n.p.m.) oddzielaj±
je od S³onego
i Olszówki,
na po³udniu
wie¶
graniczy poprzez Jaworznê
Obidowsk±
(939 m.p.p.m.) z Obidow±,
za¶
od zachodu niewielka wynios³o¶æ
ze ¦wiñsk±
Gór±
( 740 m.n.p.m.) oddziela j±
od Rdzawki. Wymienione szczyty s±
naturalnymi granicami Ponic z trzech stron, natomiast
linia graniczna z Rabk±
biegnie wzd³u¿
nurtu prawego dop³ywu
Poniczanki - ¦rodowego
Potoku, a po drugiej stronie rzeki - zboczem Krzywonia (
630 m.n.p.m.) od koñca
ulicy Podhalañskiej
po Chabówkê.
Najdawniejsze dzieje Ponic zwi ±zane
s±
nierozerwalnie z poblisk±
Rabk±
i ca³kowicie
przyæmione
rozg³osem
tego znanego uzdrowiska. Tereny te wyp³ynê³y
na arenê
dziejów
w odleg³ym
¶redniowieczu.
Jak wszystkie doliny rzeczne tej czê¶ci
Karpat by³y
one przewa¿nie
podmok³e
i moczarowate, czemu sprzyja³
wybitnie lesisty krajobraz. Ostry klimat, trudno¶ci
komunikacyjne oraz gorsza na ogó³
jako¶æ
gleb nie sprzyja³y
zasiedlaniu tych obszarów.
Dlatego osadnictwo dotar³o
tutaj z opó¼nieniem,
a dynamicznie jê³o
siê
rozwijaæ
dopiero wtedy, gdy wiêkszo¶æ
urodzajnych gleb na równinach
zosta³a
ju¿
zasiedlona. Osadnictwo kierowa³o
siê
tutaj dolinami Skawy i Raby przez grzbiet Beskidów,
a pierwsi przybysze nie byli jeszcze osadnikami, a
jedynie pasterzami i my¶liwymi
przebywaj±cymi
tutaj okresowo. To prawdopodobnie im zawdziêczamy
nazwy rzek, wed³ug
których
okre¶lane
by³y
granice tamtych terenów
w najwcze¶niejszych
dokumentach.
Pocz ±tkowo
obszary te by³y
w³asno¶ci±
panuj±cego,
podobnie zreszt±
jak inne nie zasiedlone tereny. Pod koniec XII wieku
dosta³y
siê
one w rêce
mo¿now³adczego
rodu Gryfitów, z którymi zwi±zane
s±
pocz±tki
zorganizowanego osadnictwa na Podhalu. Po nich obszary
te przejêli
cystersi.
Najstarsza wzmianka dotycz ±ca
tych ziem pochodzi z okresu panowania ksiêcia
Boles³awa
Wstydliwego, który
w dokumencie z 10 maja 1254 r. potwierdza nadanie tych¿e
ziem cystersom przez Teodora Gryfitê.
Klasztor mia³
prawo zak³adania
na tych terenach wsi na prawie niemieckim, co wcze¶niej
przyznawa³
ju¿
wspomnianemu Teodorowi ksi±¿ê
Henryk Brodaty, ówczesny
pan ziemi krakowskiej, w przywileju z 1234 r. Nadanie to
obejmowa³o
m.in. obszary w dolinach rzecznych (in aquis), a
w¶ród
nich dolinê
Raby na prawym brzegu wraz z dolinkami mniejszych rzek i
potoczków.
Miêdzy
nimi pojawia siê
nazwa rzeki Poniczanki w zwrocie " item fluvius
Ponecza". Nie ulega w±tpliwo¶ci,
¿e
sama wie¶
Ponice jeszcze wtedy nie istnia³a,
podobnie jak nie istnia³
szereg s±siednich
miejscowo¶ci.
Mi êdzy
rokiem 1335 a 1338 cystersi zostali pozbawieni dóbr
podhalañskich
z powodu nie zrealizowania planów
szeroko zamierzonej akcji osadniczej. Dobra te , a wraz
z nimi tereny przysz³ych
Ponic, dosta³y
siê
drog±
nadañ
królewskich
w rêce
prywatne jako zastaw. W XIV wieku by³
to ród
¦reniawitów,
pó¼niej
Ratu³dów,
a na pocz±tku
XVI wieku - Pieni±¿ków.
Nazwa ci ±gle
jeszcze jedynie rzeki Poniczanki pojawia siê
w przywileju na lokacjê
Rabki z 15 sierpnia 1466 r. Dokument lokacyjny wytyczaj±c
granicê
obszaru, na którym
mia³a
powstaæ
przysz³a
Rabka, wymienia nazwê
rzeki " Ponyczna". Ponice jako ju¿
uformowana wie¶,
pojawiaj±
siê
w XVI wieku, kiedy to wraz z Chabówk±,
Olszówk±,
S³onem,
Skomieln±
(Bia³±)
i Rokicinami wchodzi³y
w sk³ad
dóbr
rabczañskich
o powierzchni 11 827 morgów,
a których
w³a¶cicielem
by³
Spytek Jordan z Zakliczyna, stolnik krakowski pochodz±cy
z ubo¿szej
linii my¶lenickich
Jordanów.
Rejestr poborowy z 1581 r. podaje, ¿e
Ponice posiada³y
wtedy: " dwóch zagrodników z rol±,
czterech bez roli, czterech na wolni¼nie,
piêciu,
którym
wysz³a
wolnizna, dwóch
nowoosiad³ych,
jednego rzemie¶lnika
i pó³
³ana
so³tysiego".
Od samego pocz ±tku
swego istnienia Ponice by³y
czê¶ci±
parafii rabczañskiej
utworzonej przed 1559 r. Wspomniany ju¿
rejestr poborowy z 1581 r. wymienia je w spisie
miejscowo¶ci
bêd±cych
cz³onkami
tej wspólnoty
religijnej, za¶
kronika parafialna pod rokiem 1595 okre¶la
powinno¶ci
tej i innych wsi wobec ko¶cio³a
parafialnego. Zapisy parafialne ¶wiadcz±
o znacznym udziale mieszkañców
Ponic w ¿yciu
parafii, np. w 1697 r. kmiecie z Ponic zakupili nowy
ornat, a w 1730 r. podobny zakupi³a
samodzielnie niejaka Szewcowa z Ponic. Wspólnie
z innymi gromadami, Poniczanie brali udzia³
we wszystkich powa¿nych
pracach przy rabczañskim
ko¶ciele
( "podwa¿enie
dzwonnicy i dachu poprawienie", budowa
wokó³
dziedziñca
muru krytego gontem ).
Po ¶mierci
Spytka w 1596 r. Ponice wraz z ca³ym
kluczem rabczañskim
przesz³y
w rêce
rodziny Zebrzydowskich. W 1621 r. Jan Zebrzydowski,
starosta lanckoroñski,
odstêpuje
je Marianowi Przy³êckiemu.
Po nim ziemie te dziedzicz±
Komorowscy, potem za¶
Wielkopolscy. Ostatni z Wielkopolskich sprzeda³
dobra rabczañskie
z Ponicami Józefowi
Wieniawie Zubrzyckiemu, ten za¶
przekaza³
je w 1855 r. swemu synowi Julianowi. Ostatecznie w 1895
r. w³a¶cicielem
zosta³a
rodzina Kadenów,
która
posiada³a
te tereny a¿
do 1948 r. czyli do upañstwowienia.
Dzieje najnowsze Ponic to prawdziwa tabula
rasa, wiadomo ¶ci
o wsi s±
niezwykle sk±pe.
¦ladowe
informacje ¼ród³owe
nie pozwalaj±
jeszcze w stopniu zadawalaj±cym
odtworzyæ
tego okresu, a jedynych informacji dostarczaj±
¼ród³a
ko¶cielne
i tradycja ustna. Wiadomo dziêki
temu, ¿e
wie¶
bêd±ca
ca³y
czas czê¶ci±
parafii rabczañskiej,
doczeka³a
siê
z czasem w³asnego
obiektu sakralnego, którym
by³
maleñki,
zbudowany ze zwyk³ego
kamienia rzecznego, ko¶ció³ek
na So³tysówce.
Powsta³
on prawdopodobnie na prze³omie
XVIII i XIX wieku, pocz±tkowo
jako przydro¿na
kaplica prywatna, któr±
stopniowo rozbudowywano. To tutaj rodzi³
siê
miejscowy kult religijny, w którym
niema³±
rolê
odgrywa³
obraz Matki Bo¿ej
Czêstochowskiej,
darzony przez miejscowych szczególnym
uwielbieniem z uwagi na swoje cudowne, jak powszechnie
uwa¿ali,
w³a¶ciwo¶ci.
To tutaj modlono siê
ju¿
zapewne w 1846 r. podczas s³ynnej
rabacji, kiedy widoczne by³y
dymy z p³on±cych
w okolicy pañskich
dworów.
Tutaj tak¿e
gromadzili siê
mieszkañcy
w tragicznych czasach epidemii cholery, która
od jesieni 1847 r do koñca
1848 r. poch³onê³a
ponad 40 % ca³ej
populacji Ponic.
Przynajmniej od po ³owy
XIX wieku w Ponicach funkcjonuje ju¿
szko³a
parafialna, która
posiada³a
w³asny
budynek, a z czasem na mocy austro - wêgierskiej
szkolnej ustawy krajowej przekszta³ci³a
sie w jednoklasow±
szko³ê
ludow±.
Wielu m ³odych
mieszkañców
wsi w trakcie I wojny ¶wiatowej
zosta³o
pobranych w szeregi wojska austro- wêgierskiego,
odbywaj±c
s³u¿bê
najczê¶ciej
na froncie wschodnim lub w³oskim.
W sierpniu 1937 r. ch ³opi
z Ponic i Rdzawki wziêli
udzia³
w s³ynnym
strajku rolnym, który
polega³
na zablokowaniu ruchu w stronê
Rabki i wstrzymaniu siê
mieszkañców
obu wsi od dostarczania na rynek produktów
rolnych oraz nie kupowaniu artyku³ów
przemys³owych
i na zaniechaniu wp³acania
nale¿no¶ci
podatkowych. Akcja przebiegaj±ca
do¶æ
brutalnie, bo protestuj±cy
odbierali i niszczyli miejscowym zd±¿aj±cym
do Rabki, produkty rolne, skoñczy³a
sie ostatecznie interwencj±
policji, która
u¿y³a
broni palnej. Jeden z protestuj±cych
ludowców
zgin±³,
inny zosta³
ranny, a pozostali salwowali siê
ucieczk±.
II wojna ¶wiatowa
zapisa³a
siê
w pamiêci
mieszkañców
wsi gromadn±
ewakuacja do Porêby
Wielkiej we wrze¶niu
1939 r. oraz tragedi±
czteroosobowej rodziny ¿ydowskiej,
która
zosta³a
aresztowana i zamordowana przez niemieck±
¿andarmeriê
na roli Bacówka.
Z lat powojennych miejscowym
najbardziej utkwi ³y
w pamiêci:
dzieñ
5 lipca 1950 r., kiedy to w Ponicach zab³ys³o
¶wiat³o
elektryczne, rok 1954 r., gdy rozpoczêto
gruntown±
rozbudowê
tutejszej szko³y,
za³o¿enie
pierwszego telefonu w 1964 r. oraz uruchomienie
pierwszej linii autobusowej w 1970 r.
Du ¿e
znaczenie dla Poniczan mia³o
utworzenie samodzielnej parafii pod wezwaniem Matki Bo¿ej
Królowej
Polski w 1985 r. oraz po³o¿enie
w 1991 r. kamienia wêgielnego
pod budowê
nowego ko¶cio³a,
który
konsekrowano 5 lat pó¼niej,
a który
powsta³
jedynie dziêki
olbrzymiemu wysi³kowi
samych mieszkañców.
W 1994 r. rozpoczêto
budowê
cmentarza parafialnego, którego
sprawa ostatecznej legalizacji do dnia dzisiejszego nie
jest rozstrzygniêta.
Ponice powsta ³y
jako typ wsi ³añcuchowej,
której
osi±
by³a
dolina rzeki. Z jej dna ci±gnê³y
siê
po obu zboczach, prostopadle do niej, d³ugie
w±skie
pasy gruntów
nosz±ce
nazwê
ról.
D³ugo¶æ
le¶nego
³anu,
który
dominowa³
na tych terenach wynosi³a
3 km, a powierzchnia od 12 do nawet 30 ha. Ich wielko¶æ
w pocz±tkowej
fazie osadnictwa zale¿a³a
od jako¶ci
gleby i nachylenia stoków,
za¶
najurodzajniejsz±
rolê
posiada³
so³tys.
Zabudowa wsi by³a
lu¼na,
sk³ada³a
siê
pocz±tkowo
z osiedli jednodworczych, oddzielonych od siebie szeroko¶ci±
nadzia³u
gruntowego. Z czasem, w miarê
wzrostu zaludnienia, na wiêkszych
nadzia³ach
tworzy³y
siê
przysió³ki
zwane gniazdami rodowo - rolowymi. Mieszkali w nich
zwykle potomkowie nosz±cy
nazwisko pierwszego osadnika, np. ¦wider
- rola ¦widrówka,
Skawski - Skawskówka.
¦rodkiem
doliny przebiega³a
g³ówna
arteria komunikacyjna, od której
wybiega³y
boczne drogi prowadz±ce
do poszczególnych
gospodarstw i dalej do pól.
Pierwotnie droga g³ówna
bieg³a
zupe³nie
inaczej ni¿
dzisiaj, a jej przebieg ulega³
czêstym
zmianom z powodu kaprysów
Poniczanki, która by³a
od zawsze dzik±
i nieujarzmion±
rzek±.
Przy potê¿nych
wylewach, przerzuca³a
ona swe koryto z jednego brzegu na drugi, co odbija³o
siê
ujemnie na stanie drogi g³ównej,
zw³aszcza
w górnej
czê¶ci
Ponic. Czêsto
po intensywnych opadach i zniszczeniu przez wodê
mostków
i k³adek,
zerwana by³a
praktycznie ³±czno¶æ
miêdzy
mieszkañcami
po obu stronach rzeki i utrudniony dostêp
do Rabki jako, ¿e
szlak bieg³
raz jedn±,
raz drug±
stron±
Poniczanki.
Po ³o¿enie
Ponic na styku kultury podhalañskiej
i krakowskiej sprawi³o,
¿e
wykszta³ci³
siê
tutaj specyficzny rodzaj gwary, strojów
i obyczajów.
Rytm ¿ycia
codziennego i zajêæ
mieszkañców
Ponic wyznacza³a
religijno¶æ,
która
mia³a
te¿
przemo¿ny
wp³yw
na ich ¶wiatopogl±d
i kulturê
ludow±.
Ukszta³towa³y
siê
tutaj dziêki
temu specyficzne zwyczaje ludowe i tradycja bêd±ce
bardziej lub mniej udoln±
prób±
przeniesienia obyczajów
podpatrzonych gdzie indziej. Unikalny opis starych
obyczajów
bo¿onarodzeniowych
w tej wsi przedstawi³a
w swej pracy znana etnografka - Stefania Ulanowska, która
w latach 1875 - 1878 przebywa³a
w Ponicach prowadz±c
badania naukowe. Ludno¶æ
autochtoniczna Ponic to Zagórzanie,
Nazwy tej u¿y³
po raz pierwszy w swoich prelekcjach Wincenty Pol w 1851
r., który
wymieniaj±c
miejscowo¶ci
zamieszkiwane przez ten rodzaj górali
podaje nazwê
Ponic w trochê
innym brzmieniu - Panice. Etymologia nazwy Zagórzan
bierze siê
st±d,
¿e,
zdaniem Pola, ich osady le¿±
w g³êbokiej
dolinie pomiêdzy
pó³nocnymi
stokami Beskidów.
Dla w³a¶ciwych
Podhalan s±
to wiêc
ci, którzy
mieszkaj±
za górami
Gorcami. Pewn±
ciekawostk±
jest fakt, ¿e
nazwy tej u¿ywaj±
jedynie etnografowie i uczestnicy imprez
folklorystycznych, za¶
miejscowi albo jej nie znaj±
albo stanowczo odrzucaj±.
Pojêcie
o kulturze materialnej Zagórzan
daje Muzeum im. W. Orkana w Rabce Zdroju, gdzie znajduje
siê
te¿
wiele eksponatów
z terenu Ponic.
Podstawowymi zaj êciami
ludno¶ci
mieszkañców
Ponic by³y
od zawsze: rolnictwo z elementami gospodarki
pasterskiej, rzemios³o
i ¶cinka
oraz przetwórstwo
drzewa. We wsi funkcjonowa³o
kilka m³ynów,
z których
ocala³
tylko jeden ( rozpadaj±cy
siê
stopniowo obiekt wodno –
parowy na pograniczu Rdzawki i Ponic ). Resztê
zmiot³a
w przesz³o¶ci
Poniczanka w trakcie swoich wylewów. Zabytkowa,
drewniana ku¼nia
w górnych
Ponicach, która
uleg³a
zniszczeniu dopiero niedawno, jest ¶wiadectwem
d³ugich
tradycji tego rzemios³a
we wsi. Do dnia dzisiejszego natomiast funkcjonuj±
tartaki drzewne, których
w przesz³o¶ci
by³o
tak¿e
wiele. Dodatkowy wa¿ny
dochód
stanowi³a
sprzeda¿
drobiu, nabia³u,
jagód
i grzybów
letnikom i mieszkañcom
Rabki. Obecnie wszystkie te zajêcia
staja siê
marginesem dochodowym mieszkañców
Ponic, ustêpuj±c
miejsca sezonowym wyjazdom zagranicznym, cha³upnictwu
i agroturystyce.
We wsi dzia ³aj±:
OSP, Stowarzyszenie " Poni...ce do k³êbka"
i Ko³o
Gospodyñ
Wiejskich.
Osobliwo ¶ci
Ponic to: liczne kapliczki przydro¿ne
- prawdziwi ¶wiadkowie
historii, wspomniany zabytkowy m³yn
wodno - parowy na pograniczu Rdzawki i Ponic, nieliczne
zabytki drewnianego budownictwa ludowego, Kotelnica -
legendarne miejsce ukrytego skarbu, stylowe, kamienne
piwniczki i dziewiczy krajobraz górnego biegu
Poniczanki. Z Ponic prowadz±
tak¿e
krótkie
ale niezwykle malownicze podej¶cia
turystyczne na Maciejow±
i Stare Wierchy.
Atrakcj ±
wsi jest coroczny festyn regionalny, odbywaj±cy
siê
w ostatni±
niedzielê
lipca ko³o
budynku szko³y
oraz ca³oroczna
mo¿liwo¶æ
przeja¿d¿ki
tradycyjnymi pojazdami konnymi – saniami, doro¿kami
i fasiongami.
Opracowanie: Skawski Stanis ³aw |
::: wiêcej
zdjêæ ko¶ció³ka
|